Centrale telefoniczne - przykładem powstawania społeczeństwa informacyjnego

Już w XVII w. ludzie zaczęli zdawać sobie sprawę z możności wysyłania głosu przy użyciu metalowego przewodu. Można tego dowieść w prosty sposób przy pomocy dwóch metalowych naczyń połączonych drutem.

MorphoSkins.pl - nowy wygląd telefonu
Author: MorphoSkins.pl
Source: MorphoSkins.pl
Pierwszy telefon, podobny do tego dzisiejszego, został skonstruowany w roku 1876 przez Aleksandra Bella. Identycznie jak dzisiejszy telefon stacjonarny, ówczesny wynalazek opierał się na elektromagnesie, który przekształcał drgania cienkiej metalowej membrany mikrofonu, tworzące się pod wpływem fal dźwiękowych wytwarzanych przez mówiącego. Drugi elektromagnes odbierał i po raz kolejny zamieniał w fale dźwiękowe wibracje analogicznej membrany umieszczonej w słuchawce, która początkowo oddzielona była od mikrofonu. W roku 1889 Amerykanin Almon Brown Strowger wynalazł automatyczną centralę telefoniczną, która na początku łączyła telefony, z których numer wybierało się za pomocą trzech przycisków, oznaczających po kolei: jedności, dziesiątki i setki. Po raz pierwszy telefon z tarczą do wybierania numerów został użyty w 1896 roku, natomiast telefon z klawiaturą w 1963 roku.

czytaj: http://calwba.org/m-na/article-827/52-jakie-sa-pomysly-na-spedzenie-wieczoru-we-dwojke-co-okaze-sie-dobrym-wyborem

Dziś pragnienie porozumiewania się na odległość zapanowała nad ludźmi, natomiast nieprzenośny telefon stacjonarny ma zbyt dużo limitów, żeby zaspokoić potrzeby coraz bardziej wymagających użytkowników. Przyszło nam żyć w świecie, w którym podstawę „normalnego funkcjonowania” stanowi posiadanie przynajmniej jednego telefonu komórkowego. Co więcej sam aparat telefoniczny nie jest wykorzystywany już jedynie do kontaktów międzyludzkich, ale również jako źródło informacji oraz rozrywki. Nowe smartfony mają szybsze procesory niż ogólnie dostępne komputery pc sprzed kilkunastu lat, gwarantują ciągły dostęp do Internetu oraz każdego rodzaju multimediów. Na przeprowadzenie rozmowy z najdzikszych i najodleglejszych rejonów świata pozwalają telefony satelitarne, które do połączenia wykorzystują krążące wokół Ziemi sztuczne satelity.



Ciekawym wyjściem, które najprawdopodobniej w niedługim czasie zastąpi telefony stacjonarne, są telefony ip (nazywane również telefonami VoIP), które w przeciwieństwie do zwykłych aparatów PSTN lub ISDN, nie są przyłączone do linii telefonicznej, tylko do sieci internetowej, natomiast połączenia są przeprowadza przy użyciu VoIP (ang. Voice over Internet Protocol, potocznie „telefonia internetowa”). Tego typu urządzenia dają możliwość prowadzenia o wiele mniej kosztownych rozmów, często nawet nieodpłatnych, w ramach jednego operatora. Wyglądają one jak najzwyklejszy aparat telefoniczny wyposażony w słuchawkę, klawiaturę a czasem również wyświetlacz, ale nie mają wyjścia do analogowej linii telefonicznej lub ISDN, lecz wyjście do Internetu, najczęściej najzwyklejsze, identyczne jak przy komputerze. Co ciekawe, żeby używać tej technologii nie potrzebujemy komputera. Potrzebny on jest jedynie do odpowiedniego ustawienia aparatu telefonicznego.

Na potrzeby zazwyczaj marketingowe utworzone zostały systemy contact center , nazywane też programami call center, czyli nowoczesne platformy telekomunikacyjne wykorzystywane do profesjonalnej, wielokanałowej obsługi klienta, przy pomocy wielu kanałów komunikacji, takich jak: telefony, smartfony, mail, faks, Skype i tym podobne. Przykładem takiego programu może być Altar Contact Center.

zobacz: http://spamtown.net/admin/02-6

Istotną częścią w porozumiewaniu się na odległość są centrale telefoniczne czyli grupa urządzeń wykorzystywanych do łączenia użytkowników sieci telekomunikacyjnych na czas rozmowy jak choćby telefony bezprzewodowe czy urządzenia IP. Najnowocześniejszą spośród nich jest cyfrowa centrala telefoniczna, która zapewnia szybszy przesył i wspaniałą jakość dźwięku.